Ξεκινώντας από την πλούσια και εκτενή έκθεση Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα σε επιμέλεια της Ειρήνης Οράτη και του Κωνσταντίνου Παπαχρίστου στο Μουσείο Μπενάκη το 2019, έγινε μια νέα προσέγγιση στη Θεσσαλονίκη, με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του MOMus, με την έκθεση «Υφάνσεις εκ νέου», κατά το διάστημα 11/2021-3/2022, η οποία έκθεση ως συνέχεια, παρουσιάζεται στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου για το χρονικό διάστημα από 15 Απριλίου έως 28 Αυγούστου 2022.
Η έκθεση αποσκοπεί στο να παρουσιάσει ένα απάνθισμα ταπισερί, μαζί με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που είτε αποτέλεσαν τη βάση σχεδιασμού των υφαντών είτε βρίσκονται σε στυλιστική ακολουθία με αυτά.
Στο πρώτο άκουσμα μπορεί και να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ένα μουσείο, όπως το MOMus αφιερωμένο στην προβολή και την υποστήριξη της σύγχρονης τέχνης ασχολείται με την υφαντική, μια τέχνη που συνειρμικά μας μεταφέρει στον λαϊκό πολιτισμό, τη χειροτεχνία και τη διακόσμηση. Εξάλλου, η συνάντηση της ταπητουργίας με τη ζωγραφική στο περίφημο Εργαστήριο Διακοσμητικών Υφαντών Τοίχου της Βασιλικής Πρόνοιας, με την ταπισερί ως τόπο σύζευξης των πειραματισμών του μοντερνισμού με τις παραδοσιακές τεχνικές της ύφανσης, ακούγεται σαν παρωχημένο κεφάλαιο της πολιτιστικής κληρονομιάς χωρίς ερείσματα στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.
Είναι όμως έτσι;
Σήμερα, μετά την εμπειρία της πανδημίας, της απομόνωσης και του εγκλεισμού, η κοινωνική χρησιμότητα της χειροτεχνίας επανεξετάζεται όχι μόνο ως ευκαιρία ψυχικής αποφόρτισης και κοινωνικής συνεύρεσης, αλλά και για τις αναπτυξιακές της διαστάσεις οι οποίες εστιάζονται στη συμβολή της χειροτεχνικής παραγωγής και τη δημιουργία προϊόντων με ευδιάκριτη προέλευση και ξεχωριστή ταυτότητα.
Η έκθεση αποτελεί μέρος του πολύχρωμου νήματος που ενώνει και επισφραγίζει το ερευνητικό ενδιαφέρον των τελευταίων ετών για την ελληνική ταπισερί, την άνθηση και την ιστορία της στην Ελλάδα. Ένα νήμα που συνδέει τα εμβληματικά έργα της Οικοτεχνίας από την ίδρυσή της το 1963 στη Βασιλική Πρόνοια υπό τη διεύθυνση του «πατέρα» των ταπισερί Ιωάννη Φαϊτάκη, με ορισμένα από τα υφαντά που πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Χίλτον το 1965 στην έκθεση «Διακοσμητικά υφαντά τοίχου “tapisseries” σε σχέδια Ελλήνων ζωγράφων».
Το Ε.Κ.Κ.Α. παραχωρεί τέσσερις ταπισερί από τη συλλογή της Οικοτεχνίας για την ενίσχυση αυτής της έκθεσης και συγκεκριμένα:
Νίκος Χατζηκυριάκος – Γκίκας
• Καφάσια σε κήπο ή Κήπος στην Κρήτη, ταπισερί,
Ιωάννης Φαϊτάκης
• «Αφηρημένο τοπίο»,
• «Σχισμή στο τοίχο»,
Γιάννης Σπυρόπουλος
• «Μύκονος»
Πηγή: Κατάλογος έκθεσης 'Υφάνσεις εκ νέου'